hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Saturday, January 02, 2016

Een dijk op je huis

Mijn huis aan de Sleeuwijkse dijk dat in 1984 werd afgebroken

Voor mij was het jaar 2015 een bijzonder jaar. Bij de Waterschapsverkiezingen op 18 maart werd ik voor het eerst gekozen in het bestuur van Waterschap Rivierenland. Op donderdag 26 maart werd het nieuwe bestuur geïnstalleerd, altijd een bijzonder moment. Vooral om de eed af te leggen en te beseffen dat je dankzij de jouw gegeven talenten op die plek terecht gekomen bent. Een plek om de belangen van alle ingezetenen van Waterschap Rivierenland te behartigen.

Een andere bijzondere datum in 2015 was voor mij maandag 7 december. Toen stond ik op een nieuw stukje Sleeuwijkse dijk in Werkendam bij de officiële opening van dit dijkvak na een dijkverbetering door Waterschap Rivierenland. Maar juist op die plek stond ooit mijn eigen huis; en nu lag daar een dijk overheen. Dat huis werd al in 1984 afgebroken voor een eerdere dijkverzwaring aan diezelfde dijk en zo moest ik destijds gedwongen verhuizen. Of die verhuizing iets te maken heeft met mijn huidige plek in het bestuur van Waterschap Rivierenland? Een directe relatie is moeilijk te leggen, maar wel heb ik zo al vroeg geleerd dat het belang van onze dijken onlosmakelijk verbonden is met onze directe leefomgeving. Een verbondenheid die vrijwel alle bewoners van het rivierengebied met elkaar gemeen hebben.

De oplevering van de Sleeuwijksedijk in Werkendam was niet de enige dijkverbetering in mijn directe woonomgeving, ook de dijk van Werkendam naar Hank werd recent opgeleverd, evenals de ontpoldering van de Noordwaard. Maar Nederland is nooit af en nog altijd wordt hard gewerkt aan onze dijken om ons te beschermen tegen het water. Zo wordt de dijkverbetering van Gorinchem tot Doornenburg voorbereid, maar wordt ook gewerkt aan de dijk tussen Kinderdijk en Schoonhovense veer. En ik ben zo nog niet compleet, maar bij al die dijkverzwaringen worden ook volop innovatieve technieken ingezet. Waarbij innovatie geen doel op zich is, maar een middel om te voorkomen dat veel huizen gesloopt moeten worden en bewoners moeten verkassen, zoals ik ooit zelf moest in 1984. Ook kan innovatie een bijdrage leveren aan kostenbesparingen. En ten opzicht van meer dan dertig jaar geleden, moet anno 2015 ook veel meer aandacht zijn voor burgerparticipatie. Een mooi voorbeeld van een vernieuwende aanpak was het project www.dedijkisvanonsallemaal.nl waarbij bewoners werd gevraagd mee te denken.

Zowel innovatie, burgerparticipatie en betaalbaarheid staan bij het CDA hoog in het vaandel en zijn in het bestuursakkoord als speerpunten benoemd. Alleen als we als Waterschap Rivierenland ons draagvlak onder onze ingezetenen weten vast te houden, hebben we immers bestaansrecht.