hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, April 15, 2018

Het Groene kruis van de Werkendamse Maranathakerk


Het nieuwe, groene kruis op de Maranathakerk (foto Maranathakerk)

Wie in de nachtelijke uren over de Merwede het dorp Werkendam passeerde zag het neon verlichte groene kruis al van ver. Als een baken stond het bovenop de Maranathakerk. Enkele maanden geleden werd het kruis op de kerktoren verwijderd om te worden vervangen. Het deed al meer dan zestig jaar dienst vanaf de opening van de kerk in 1956. Woensdag 11 april is een nieuw kruis op de toren van de Maranathakerk geplaatst. Op donderdag 12 april is het nieuwe kruis – nu met LED-verlichting – aangesloten op het lichtnet. Vanaf heden is het kruis van de Maranathakerk opnieuw van heinde en verre te zien en mag zo weer  getuige zijn van Gods evangelie.

Ik heb me weleens laten vertellen dat de Maranathakerk een hoge kerktoren heeft om in geval van stormvloeden of overstromingen boven water uit te blijven steken. Zeker vlak na de Watersnood van 1953 was er vrees voor meer overstromingen. Maar of dat waarheidsgetrouw is, moet ik nog maar eens nazoeken in de archieven.