hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Thursday, February 15, 2018

Piramides in de polder

Een bunker in Werkendam nabij de Nonnegatswiel en Jodenkerkhof, onder restanten van de sloop. De foto dateert uit 1964

http://salha.nl/archieven-en-collecties/beeld/beeldbank/?q=Bunker


Woensdag bracht ik samen met Henk en Thea Dijk uit Vreeland een bezoek aan Fort Giessen om hen het educatieparkje te laten zien en enkele bunkers uit de Eerste Wereldoorlog. Henk schrijft aan een boek over de Piramides in de polder; of te wel de bunkers van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Hij ruimt straks in zijn boek ook een plaatsje in voor de breibunker langs het Liniepad. In 2012 breiden we met veel vrijwilligers een jasje voor die bunker; het ontwerp was van Stefanie van Wendel de Joode. Henk laat met zijn boek straks mooi zien hoe ook anderen zich lieten inspireren door de bunkers in het polderlandschap. Het boek moet in 2019 verschijnen, Henk is nu dagelijks aan het schrijven.  Hij heeft ook al foto's gemaakt van alle bunkers van het type P in heel Nederland, volgens mij zijn het er meer dan 500. Zelf heb ik door de jaren heen ook de nodige foto's gemaakt van bunkers in de regio. Ook van bunkers die gesloopt werden. En recent ontdekte ik op de site van het Streekarchief nog twee foto's van sloop van een bunker ergens in Werkendam. In de tijd dat ze gewoon nog met explosieven werden opgeblazen! 

Sloop van bunkers langs de Schans in Werkendam