hanviskie

Hanviskie schrijft op haar blog regelmatig over water en het waterschap. Als bestuurslid van Waterschap Rivierenland schrijft ze vooral over het werkgebied van Rivierenland, met speciale aandacht voor de ontpoldering van de Noordwaard in Werkendam. De blog is soms informerend, soms opinierend, vaak kritisch of prikkelend. Om zo waterschappers en burgers scherp te houden! En mijn kiezers op de hoogte te houden van mijn werk als volksvertegenwoordiger.

Sunday, October 08, 2017

Spoedeisende hulp bij een dichte Merwedebrug


Waarom is de spoedeisende hulp in Gorinchem niet bereikbaar bij een dichte Merwedebrug?


Zondagmorgen rond half één stapte ik in Breda in de auto om na een supergezellige bruiloft huiswaarts te rijden. Niet via de A27, maar via Dordrecht over de A16 en de A15. Tja, een stevige omweg en het was dan ook al bijna half twee alvorens ik thuis in bed stapte. De slaap liet niet lang op zich wachten, maar om 3.40 uur werd ik gewekt. Mijn zoon lichtelijk in paniek aan de telefoon. Op een feestje bij een vriend thuis ontstond een brandje, waarbij zijn vriend brandwonden opliep en geneeskundige hulp nodig had. De feestgangers hadden iets te diep in het glaasje gekeken, of ik niet even wilde rijden? Tja, je zegt geen nee als iemand hulp nodig heeft. Maar hoe kom je bij de huisartsenpost met een dichte brug? Niet via het fietspad over de brug, maar gewoon naar de tijdelijke huisartsenpost in Dussen. Tot zover is er nog niets aan de hand, afgezien van een verstoorde nachtrust en een gewonde jonge man in mijn auto die zijn handen lelijk heeft verbrand. Eenmaal bij de huisartsenpost blijken de brandwonden daar niet behandeld te kunnen worden en worden we doorgestuurd naar de spoedeisende hulp in het Amphiaziekenhuis in Breda. Ook dan is Gorinchem kennelijk geen optie. De behandeling in Breda laat nog wel even op zich wachten, maar om half zeven kan de patiënt weer mee naar huis. Nog altijd is de brug dicht, dus hoe rijden we naar huis? Over Heusden dan maar? Gelukkig denk ik nog net op tijd aan de pont die via Dussen vaart en warempel om zeven uur is de eerste afvaart. De nacht wijkt al langzaam als we als eerste de pont oprijden op die vroege zondagochtend. Om half acht zijn we eindelijk terug in Werkendam en kan ik de patiënt weer thuis brengen.Al met al een bijzondere nacht.


Maar had dit nu allemaal niet sneller gekund. En wat als het nog spoedeisender was geweest? Waarom is voor dergelijke gevallen het ziekenhuis in Gorinchem niet bereikbaar?  Eerst moet je vanuit Werkendam via Dussen naar Breda rijden, een reis van 40 kilometer. Na behandeling in het ziekenhuis moet je in elk geval in de nacht vanuit Breda via Heusden naar Werkendam, een rit van 75 kilometer. En wie net op de spoedeisende hulp is geweest, voelt zich zeker niet kiplekker om zo'n afstand te rijden. Daarom een pleidooi om de bereikbaarheid voor spoedeisende hulp toch in het ziekenhuis in Gorinchem aan te bieden!